ETCS (European Train Control System) je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovač. Tento systém by měl postupně nahradit přibližně dvě desítky různých národních systémů vlakových zabezpečovačů a tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě. Kvůli odlišným systémům v jednotlivých státech bylo doposud běžnou praxí, že na hranicích docházelo k výměně hnacích vozidel. V mezinárodní dopravě se momentálně používají také hnací vozidla vybavená několika národními zabezpečovači, to je ale řešení pouze částečné. V současné době se předpokládá, že ETCS bude využíváno na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech a do budoucna by mělo nahradit všechny stávající národní systémy.
Evropský vlakový zabezpečovač má dvě části – traťovou a mobilní. Základem traťové části jsou plochá zařízení umístěná v kolejišti, tak zvané balízy. Pomocí nich se přenášejí informace o trati a vozidle v okamžiku průjezdu. Balízy se používají buď pevné nebo přepínatelné. Pevná balíza v podobě permanentního magnetu vysílá konstantní informaci a je využívána pouze k popisu tratě. Přepínatelná balíza je připojena na traťovou elektronickou jednotku, která umožňuje měnit obsah přenášené informace podle situace na trati.
Vozidlová část je technické vybavení ETCS umístěné na vozidle. Všechny vozidla určená pro zabezpečovací zařízení ETCS musí být vybaveny certifikovanými palubními systémy. Základem celého systému je centrální počítač, který vyhodnocuje přijaté údaje a vypočítává brzdné křivky, dohlíží na jízdu vlaku a v případě potřeby aktivuje brzdy. Další částí je záznamová jednotka JRU. Ta slouží k záznamu všech zadaných informací z provozu. Nechybí dotyková obrazovka zobrazující potřebná data. Pro správnou a bezpečnou funkci zařízení je nezbytná odometrie, která se stará o přesné měření rychlosti a ujeté vzdálenosti.
Zavedení jednotného vlakového zabezpečovače sebou přináší celou řadu výhod. Především se zvýší bezpečnost železniční dopravy. Sníží se náklady na údržbu a provoz traťových částí. Umožní se interoperabilita vozidel na evropských železnicích. Tím odpadá potřeba na hranicích měnit hnací vozidlo vybavené příslušným národním systémem. Ve výsledku pak dojde k větší propustnosti tratí a zvýší se také celková traťová rychlost. Železniční doprava pak může lépe konkurovat jiným způsobům přepravy po evropském kontinentu. Z pohledu českých podmínek je možné zmínit ještě jednu výhodu, a tou je generační obměna určitých zařízení.
Před instalací
Pro zachování všech výhod systému ETCS je potřeba, aby se po tratích, které jsou tímto systémem vybaveny, pohybovala vozidla vybavená palubní jednotkou ETCS. To se týká i speciálních hnacích vozidel, které se podílejí na údržbě a opravách železniční infrastruktury. Díky naší zkušenosti a vybavení servisního střediska dokážeme posoudit technický stav stroje. Součásti takového posouzení je ověření proveditelnosti zástavby ETCS na dané hnací vozidlo.
Zájemce o instalaci Evropského zabezpečovacích systému může využít dotačních titulů EU. V rámci žádosti o dotaci poskytujeme našim zákazníkům potřebné informace ohledně technické specifikace stroje a způsobu plánované zástavby.
Realizace zástavby
Na začátku realizace zástavby ETCS zpracujeme dostupné informace o stroji a připravíme projektovou dokumentaci, která popisuje celý proces integrace. Instalace všech součástí ETCS probíhá v našem servisním středisku v Lovosicích. Naše zázemí umožňuje testování zabezpečovacího systému a ve spolupráci s partnery zajistíme potřebnou homologaci.
Servis
Pro naše zákazníky máme k dispozici kvalitní zázemí servisního střediska v Lovosicích. Díky němu nabízíme i po instalaci servis palubního systému ETCS.
Revize
Každé kolejové vozidlo a jeho systémy potřebují pravidelnou revizi. V rámci jedné návštěvy našeho servisního střediska v Lovosicích vám zajistíme potřebné techniké prohlídky, revize, UTZ a revize ETCS.
V roce 1992 byla založena společnost VHC Trade. Hned od počátku zastupovala rakouského výrobce Plasser & Theurer na českém a slovenském, tehdy ještě československém trhu. Plasser & Theurer je největším světovým výrobcem speciální drážní techniky a pochopitelně působí nejen v dalších evropských zemích, ale i jinde ve světě.
To, že VHC Trade zastupuje techniku Plasser & Theurer na českém trhu již více než třicet let, považujeme za výsledek dobré práce od počátku fungování naší společnosti až po současnost.
Ještě do konce milénia společnost VHC Trade rozšířila portfolio svých dodavatelů o německý Robel a švýcarské Speno. Díky tomu můžeme našim partnerům nabídnout ruční stroje pro údržbu kolejových systémů a také zajišťujeme techniku pro reprofilaci železničních tratí a výhybek. Poměrně nedávno přibyly přesné měřící stroje Vogel & Plötscher využívané k diagnostice železničního svršku.
Stavba a údržba železničních tratí je specifickým a zajímavým oborem. V poslední době se zde setkáváme s řadou inovací, kde se uplatňují nové technologie. Na to jsme reagovali i my. Změnili jsme strukturu naší firmy, posílili tým o nové spolupracovníky a rozšířili portfolio našich služeb o další činnosti.
Od roku 2016 máme k dispozici servisní zázemí v severních Čechách, jehož jsme se v roce 2021 stali výhradním vlastníkem. V Lovosicích nyní provozujeme první certifikované externí středisko společnosti Plasser & Theurer na světě. Díky této naší investici najdete v oblasti střední Evropy plnohodnotné a kvalifikované zázemí pro dlouhodobou péči o vaše stroje. Od roku 2022 se soustředíme na servis a údržbu kolejových vozidel ze segmentu drážní dopravy a v neposlední řadě zejména také o integraci systémů ETCS.
Dnes se jako skupina VHC Group zaměřujeme nejen na dodávky technologií, ale rovněž na servis a údržbu strojů, včetně jejich generálních oprav a modernizace.
Pracovníci společnosti VHC Group nezapomínají na potřeby našich zákazníků, a proto jim chceme stále zajišťovat nejlepší péči a garantovat osobní přístup tak, jak tomu bylo od počátku.